Metodmallar
Här hittar du metodmallar framtagna av SVID för att stötta företagsfrämjare, små och medelstora företag i att arbeta mer hållbart, innovativt och användarcentrerat.
Fas 1 – förstå
Aktörskarta
Aktörskartan hjälper er att bättre förstå ekosystemet av människor, organisationer, företag, finansiärer, lagstiftare med flera som finns runt er målgrupp.
Användarresan
Syftet med användarresan är att identifiera och kartlägga hur er produkt eller tjänst används, och var i den kedjan det finns möjlighet till förbättringar.
Dagbok
Dagboken hjälper personer i er målgrupp. Låt dem dokumentera sina egna upplevelser under en viss period.
Formulera utmaningen
Mallen formulera utmaningen kan användas för att ge en tydlig överblick av utmaningens kärna.
Konversationsguide
En konversationsguide hjälper dig att genomföra strukturerade men öppna samtal med användare, kunder eller andra intressenter. Målet är att samla insikter, inte be om åsikter – så ställ hellre nyfikna frågor än att söka bekräftelse.
Observation
Använd den här mallen som hjälp när ni genomför observationsstudier av er målgrupp. I fältet insikter dokumenterar ni intressanta insikter i hur målgruppen beter sig i situationer som är relevanta för er utmaning.
Samtalsunderlag
Använd den här mallen när ni genomför intervjuer av en målgrupp. Fundera ut vilket område som är särskilt intressant för er. Uppmuntra till berättande!
Lyssna och ställ följdfrågor. Gå djupare genom att fråga ”varför”? Samla på bra citat – dessa kan leda till viktiga insikter.
Fas 2 – definiera
Empatikarta
Empatikartan används för att sortera de insikter ni har fått från målgruppen. Skriv ner information från många olika användare så att ni får en överskådlig bild av användarna. På empatikartan får ni även med eventuella motsättningar. Det är inte alltid målgruppen gör så som de säger att de gör.
Empatikartan är också bra att använda för att sedan kunna sammanställa information till en Persona.
Funktionsanalys
Funktionsanalysen gör ni som sista steg i fas 2, för att förbereda inför idégenereringen. Syftet med funktionsanalysen är att tänka och uttrycka en produkt eller tjänst i funktioner – inte i färdiga lösningar.
Problemformulering
En persona är en påhittad ”typisk” användare av er tänkta produkt eller tjänst. En persona gör man för att få en mer personlig bild av användaren/målgruppen. När ni sedan jobbar med idégenerering, men även i de andra faserna, kan ni ställa lösningarna i relation till er persona.
Persona
En persona är en påhittad ”typisk” användare av er tänkta produkt eller tjänst. En persona gör man för att få en mer personlig bild av användaren/målgruppen. När ni sedan jobbar med idégenerering, men även i de andra faserna, kan ni ställa lösningarna i relation till er persona.
Fas 3 – idégenerera
Brainwriting
”Brainwriting” går ut på att få in olika synpunkter på en idé eller utveckla en idé vidare. Övningen görs i mindre grupper. Skriv ner dina idéer och skicka sedan pappret vidare till en kollega som utvecklar idén vidare.
Brainstorming
Brainstorming är en bra metod att använda för att komma med många nya idéer. Tillsammans i en grupp samlar man allas kreativa energi och utgångspunkten är att alla idéer är bra idéer och att inga idéer kritiseras innan de är färdiga. Deltagarna utvecklar och förbättrar varandras idéer.
Byta perspektiv
Ett annat sätt att komma med nya idéer är genom att byta perspektiv för att upptäcka behov som kan finnas hos olika typer av användare. Hur skulle lösningen se ut om ni anpassade den för 10-åringar respektive 80-åringar?
Prioriteringsmatris
Prioriteringsmatrisen hjälper er att prioritera vilket utmaningsområde som ger mest värde och nytta för er användare, och som har störst potential att genomföras.
SCAMPER
SCAMPER, även kallad Osbornes idésporrar, är en metod för att ifrågasätta och utmana en befintlig idé med nya perspektiv. Går det att göra på andra sätt? Vad händer om ni tar bort, byter ut eller modifierar delar av idén?
Skapa ett tillåtande klimat
För att skapa nya idéer så är det viktigt att ha ett tillåtande klimat. Ett bra sätt att dra igång ett kreativt pass är att göra några enkla uppstartsövningar som lättar upp stämningen och genererar lite skratt.
Tvärtom-metoden
Tvärtom-metoden är ett bra sätt att utifrån ett sämsta scenario omformulera en upplevelse till den mest positiva upplevelsen ni kan tänka er.
Fas 4 – prototypa
Tips när man prototypar
Alla idéer går att gestalta eller visualisera i fysisk form på något sätt. Vi kallar det att ”prototypa”. Fördelen med en prototyp är att det är lätt att testa något i fysisk form på målgruppen.
Fas 5 – testa
Brief
Om ni ska upphandla designkompetens behöver ni göra en brief. En brief är en skriftlig uppdragsbeskrivning som ska beskriva förutsättningar, tidsplaner och förväntade mål. Ju bättre brief, desto snabbare kan ni komma igång när ni har anlitat en designer.
Sex tänkande hattar
Sex tänkande hattar, är en tankemetod som utvecklats av Edward de Bono. De sex hattarna i olika färg symboliserar olika sätt att tänka, och används för att belysa ett problem från olika perspektiv.
SWOT-analys
En SWOT-analys görs för att definiera styrkor, svagheter, möjligheter och externa hot. Analysen kan göras för att planera och utvärdera både projekt och den egna verksamheten.
Testa er idé
Den här mallen kan användas som stöd när ni demonstrerar er prototyp/lösning och utvärderar vad som fungerar, vad som inte fungerar och vilka nya frågeställningar eller idéer som kommer upp.
Uppföljning och utvärdering
Det är alltid viktigt att följa upp och utvärdera ett projekt. Här får ni tips på frågor ni kan ställa er själva när ni utvärderar.