Utveckla rätt lösning
Välkommen till den andra delen av SVIDs grundkurs i designprocessen. Oavsett om du arbetar med hållbarhet, cirkulär ekonomi eller affärsutveckling ger denna kurs dig verktyg att tänka och agera som en designer.
Du lär dig att idégenerera utifrån en utvecklingsfråga, att klustra och analysera idéerna, utveckla koncept och prototyper, samt får befästa dina nya kunskaper genom ett företagscase.
Nedan hittar du det kursupplägg som vi erbjuder vid våra gemensamma kurstillfällen. Använd det som stöd för dina självstudier, eller droppa in vid nästa gemensamma kurstillfälle.
Nästa gemensamma kurstillfälle
2025-11-04, kl: 09.00-14.00
Under en halvdag ses vi digitalt och varvar gemensamma incheckningar och reflektionsövningar i mindre grupper – med egen tid för att se kursens filmer mellan passen. Du får struktur, sparring och möjlighet att fördjupa dina insikter tillsammans med andra.
Drop in, men respektera tiderna. Tack.
Frågor: sol.vikstrom@svid.se

09.00 Check-in
- Hej och välkomna
- Indelning samtalsgrupper
- Tid att ladda ner material
- Läs igenom GlassIkon Case
09.20 Idégenerera
I fas tre: Idégenerera, har ni definierat målgruppen och er utmaning och det är dags att börja idégenerera.
Stokedeck.io
En ”STOKE-övning” är en kort aktivitet som team i alla storlekar kan använda för att skapa rätt stämning inför en brainstorming.
Syftet är att aktivera hela kroppen, inte bara huvudet. Genom att delta i en stoke får vi öva på hur det känns att vara kreativ. Vi får skratta tillsammans, göra bort oss lite, slappna av i rummet och känna oss trygga inför varandra.
Trygghet, humor och tillit är viktiga förutsättningar under en kreativ process, med högt i tak främjas alla sorters idéer och bidrag. Ingen fråga eller idé är för stor eller liten.
11.00 samtalsgrupper
- Presentera dina bästa idéer inför gruppen. Använd perspektivkorten för att förfina och utveckla en idé tillsammans.
11.40 samtalsgrupper
- Testa metoden sex tänkande hattar på er bästa idé.
13.00 prototypa
I fas fyra: Prototypa, är syftet att gestalta eller visualisera idéer i fysisk form.
13.20 Testa och lansera
I fas fem: Testa och lansera, testar och vidareutvecklar ni era prototyper.
13.40 Check-out
- Summering, tips om mallar och tack för idag.